Al drac, ningú no el pot aturar …

Amb la força d’un drac avança l’Orient, per posicionar-se als primers llocs del lideratge econòmic. Els països emergents es consoliden restructurant els seus processos de treball cap a nous mercats, oferint diversos serveis que arriben ja als països tradicionalment coneguts com a dominants. Un dels factors decisius ha estat, sens dubte, la globalització, que ha dibuixat nous escenaris en la forma de fer negocis i ha impactat als mercats internacionals,particularment els xinesos que als últims 30 anys han aconseguit una taxa de creixement tan gran que s’han situat al segon lloc de l’economia mundial.

El drac, la insígnia més antiga segons les creences d’aquesta cultura, s’ha convertit en tot un símbol pel fet de proporcionar salut i bonança ja que es tracta d’un animal aquàtic que atrau la pluja i les collites. El 2012 és, al calendari xinès, l’Any del Drac i és per això que aquesta figura mítica s’ha convertit en el protagonista de moltes de les peces produïdes per televisió durant aquesta temporada.

China Central Television (CCTV) és una de les  empreses més grans de comunicació d’Àsia i depèn directament del Consell de l’Estat. Té una oferta de 20 canals nacionals i internacionals, sent el generalista principal CCTV-1, fundat al 1958.  Durant els primers anys el seu desenvolupament va ser lent i sota el control del Partit Comunista xinès amb entrebancs com la Revolució Cultural (1966-69), durant aquest període la cadena emetia només durant la nit, excepte algun programa educatiu matinal en l’etapa escolar. Al 1973 començaven les emissions a color a través del sistema PAL, iniciant un 2n canal generalista i augmentant la cobertura a diverses ciutats mitjançant el satèl·lit. A la dècada del 2000, CCTV ha inaugurat canals internacionals d’informació en diferents llengües i amb motiu dels Jocs Olímpics del 2008 el grup va estrenar l’emissió en HD.

Una televisió, però, sotmesa a la SARFT (organisme regulador de l’audiovisual xinés i responsable de la censura). La lluita per conservar les tradicions i els valors culturals va fer que al gener es retiressin gran part dels programes d’entreteniment per estar considerats de caràcter massa lúdic o de mal gust, com és el cas dels concursos de talents, de cerca de parella, melodrames i, fins i tot, algun programa de debat. La reducció ha suposat passar de 126 programes a finals del 2011 als 38 actuals, limitant la seva emissió a 2 programes setmanals d’entreteniment a la setmana i de no més de 90 minuts de duració i amb l’obligació d’emetre dues hores de notícies al dia.

Segurament és aquest  el motiu de que mensualment més de 300 milions de persones, sobretot  joves, consumixen sèries i comèdies d’èxit  on-line per evitar les prohibicions dels reguladors. En només unes hores, una sèrie com un CSI emesa als Estats Units està disponible via Youku.com o Tudou.com amb subtitols en xinès. Si als Estats Units Internet TV és incipient, a la Xina s’ha convertit en un gran boom, transformant la publicitat on-line en un dels negocis més apreciats en l’actualitat del país.

L’èxit més gran que ha viscut la televisió aquest any ha estat la versió xinesa del concurs musical “La veu” que emetia el canal Zhejiang TV (una provincia manufacturera de la costa oriental). Va començar amb un reclam irresistible al país dels karaokes, es tractava de seleccionar les millors veus de la Xina sense veure al cantant per no contaminar amb caracteritzacions i posades en escena, valorant només la qualitat de la veu. Aquest programa és el que ha arrassat aquest estiu a les pantalles i a les xarxes socials del país. Desprès d’ haver arribat a un 40% de quota de pantalla, al mes d’octubre posava fi a les seves emissions deguda la llarga polèmica que va sorgir de l’acusació de que explotaven als concursants obligant-los a signar contractes per la cessió del 80% de tots els seus ingressos durant els pròxims vuit anys, en cas que es neguessin es quedaven automàticament expulsats del concurs.

Però la força d’aquest drac no deixarà aturar la globalització i el progrés. Un drac que no treu foc per la boca, ni te ales, però que és capaç de volar perquè és màgic. Un drac amb cos de serp i urpes d’àguila que, segons diu la llegenda, vigila des del cel i pel que sembla, esta guanyant la batalla a la censura, tot obrint  portes a través d’Internet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s